Facts & Figures

3
CAMPAGNEPERIODE TV
2 weken
DIRECT TE HERLEIDEN RESULTATEN
3.000 extra websitebezoeken
BESPARING KOSTEN
25% per uplift

Wave by M line

Wave is een label van M line voornamelijk gericht op de jongere koper in de leeftijdscategorie van 25-39 jaar. Om het merk een boost te geven, is in overleg met M line een billboard campagne ingezet. Het primaire doel was het vergroten van de merkbekendheid van Wave om de bovenkant van de salesfunnel te vullen. Billboarding is hiervoor een efficiënt middel, de uitingen worden direct voor het programma uitgezonden en hebben daardoor een hogere attentiewaarde.

In de campagneperiode hebben we 3.000 websitebezoeken direct kunnen toewijzen aan de tv-inzet en door tussentijdse optimalisaties de kosten per uplift met 25% kunnen verlagen.

De campagne is twee weken op tv geweest (week op, week af) waarbij in de tussenliggende week ruimte was voor optimalisaties aan de hand van onze bevindingen uit ons dashboard IDEM.

De campagne is ingezet op de themazenders van AdAlliance met hoge selectiviteit op de doelgroep zoals Comedy Central, Spike en MTV.

Analyseren en optimaliseren

Uit de zenderanalyse is gebleken dat de themazenders van AdAlliance veruit het grootste marktaandeel hebben op de doelgroep van Wave. Omdat de selectiviteit hier nog betrekkelijk laag is, hebben de we de zenderselectie geoptimaliseerd. Dit gaat weliswaar ten koste van een stukje marktaandeel, maar de selectiviteit van de mix stijgt van 81 naar 115 waardoor de doelgroep gerichter wordt bereikt. Tijdens de campagne is op basis van de prestaties uit de eerste campagneweek de zendermix en weekverdeling aangepast. In de tweede campagneweek zijn mede hierdoor de kosten per uplift met 25% gedaald.

Action zonder call to action

Het kenmerk van een billboard is dat deze geen wervende boodschap mag bevatten. Er is dus geen actie gecommuniceerd. Tevens is televisie geen direct conversiemedium, daarom hebben we eveneens naar de website resultaten gekeken in algemene zin. Naast 3.000 direct aan de campagne toe te wijzen uplift-bezoeken, laten met name de aantallen gebruikers, nieuwe gebruikers en sessies sterke stijgingen zien in de campagneperiode. Deze drie variabelen zijn allen fors gestegen terwijl in die drie weken de overige media-inzet onveranderd was. Ondanks er geen actie werd gecommuniceerd in de uiting is tijdens de campagne het aantal transacties en de opbrengst daaruit wel gestegen t.o.v. de voorafgaande periode.

Reactie M line

“IDEM levert ons interessante inzichten op. De tool geeft ons sturing om de merkbekendheid van ons nieuwe label te vergroten. Door tussentijdse analyses en bijsturing kunnen we op een eenvoudige manier het resultaat van de campagne positief beïnvloeden” - Steffy Clephas, Brand Manager bij M line

Cases