Facts & Figures

3
Facebook vertoningen
3.200.000
Mobile en display vertoningen
1.800.000
Websitesessies
10.284

Ontdek de wereld in het Museon

Het Museon is een populairwetenschappelijk museum in Den Haag dat zich in de eerste plaats richt op families met kinderen tot 14 jaar oud. Het museum heeft 300.000 objecten in collecties op het gebied van geologie, biologie, geschiedenis, archeologie, natuurkunde, techniek en volkenkunde. Daarnaast organiseert het museum thematische wisseltentoonstellingen voor het familiepubliek, verzorgt het museum een uitgebreid educatief programma voor het primair- en voortgezet onderwijs en biedt het Museon bijzondere accommodatie en faciliteiten voor de zakelijke markt.

Het Museon gaf Zuiver Media de opdracht een mediaplan te ontwikkelen én uit te voeren om enerzijds naamsbekendheid te vergroten en anderzijds de kaartverkoop te stimuleren. Begin juli 2019 ging de campagne van start. Ruim 2 maanden na de start heeft het Museon 12.000 tickets méér verkocht dan begroot.

Het begin van een groot plan

Alvorens het mediaplan in werking werd gezet, startte Zuiver Media een onderzoek naar de interesses en bereikbaarheid van de specifieke doelgroep gezinnen met kids tot 14 jaar. Aan de hand van deze uitkomsten hebben we een crossmediale strategie uitgewerkt met nationaal en regionaal bereik.

Gedurende deze campagne spelen wij in op de reis die een consument aflegt voordat hij of zij een ticket voor het Museon koopt. Wij splitsen deze reis op in een See, Think en Do-fase.

See-fase

In de see-fase proberen we vooral de naamsbekendheid van het Museon te vergroten.

Hoewel deze campagne zich primair richt op ouders, hebben kinderen veel invloed bij het kiezen van een gezinsdagje uit. Daarom is het belangrijk om kinderen te betrekken en ook hen bekend te maken met het Museon. Dit deden wij met behulp van televisiecommercials die werden uitgezonden op kinderzenders zoals Nickelodeon en Zapp en bioscoopreclames (vertoond vooraf aan films voor jeugdige kijkers).

Daarnaast lag, gedurende deze fase, de focus op het bereiken van ouders (wonend in een straal van 30km rondom het Museon). Middels online mediumtypen zoals display en mobile advertising, YouTube en Facebook & Instagram kan een groot en selectief bereik gerealiseerd worden. Met behulp van slimme targetingstrategieën bereiken we daadwerkelijk de juiste doelgroep (ouders). Denk bijvoorbeeld bij mobile advertising aan de combinatie van hyperlokale targeting, age targeting en time targeting waardoor we in staat zijn ouders te bereiken die op het schoolplein wachten om hun kinderen op te halen.

Ook de inzet van digitale schermen (outdoor reclame) draagt bij aan een groot bereik. Hierbij hebben we de boodschap extra relevant gemaakt door enkel zichtbaar te zijn op het moment dat het minder mooi weer is wat juist perfect weer is voor een museumbezoekje.

Think-en Do-fase

Wanneer personen wat meer bekend zijn met het Museon, is het tijd hen meer informatie te geven over wat je hier precies kunt doen. In deze think-fase sturen we bovendien meer aan op het realiseren van websitetraffic. We willen immers dat de doelgroep een bezoekje brengt aan de website en wellicht al online hun tickets bestelt. Daarbij targeten we personen die in de see-fase interactie hebben gehad met de advertentie en dus al enige mate van interesse hebben getoond (remarketing-strategie).

In de do-fase geven wij geïnteresseerden een laatste zetje zodat ze overgaan tot een aankoop. Dit doen we o.a. door middel van retargeting, waarbij we personen die de website hebben bezocht (maar nog geen aankoop hebben gedaan), opnieuw een advertentie van het Museon laten zien.

Huidige status

Museon verkoopt momenteel meer tickets dan begroot. Fantastisch! De komende maanden blijft de campagne actief en zal het Museon dus top of mind blijven bij (toekomstige) museumbezoekers. En met het herfstachtige weer dat ons te wachten staat is een bezoekje aan een museum natuurlijk een hele leuke activiteit. Zet de dranghekken maar vast neer

Cases