Product zoeken

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras nibh lectus, facilisis eget libero eu, ornare tempus libero. Integer tristique luctus magna, eget semper sapien blandit sit amet. Suspendisse ut sodales ligula.

Facts & Figures

3
Uniek bereik
462.481
Likes
513
Nieuwe volgers
17.284

Rotterdam The Haque Airport

Rotterdam The Hague Airport wil graag dat iedereen in de regio de voordelen kent van vliegen via de luchthaven. Door de samenwerking tussen Rotterdam The Hague Airport en Zuiver Media en door een secuur ingevlogen (#woordgrap) campagne groeide dat voordeelbesef en steeg de naamsbekendheid van de luchthaven tot grotere hoogte.

,,Uit het onderzoek dat we met Zuiver Media en MeMo2 eind 2015 uitvoerden, bleek dat vooral mensen in de regio Den Haag ons nog onvoldoende kenden en overwogen”, vertelt marketing manager Sophie Standaart. ,,Daarnaast was ons brede aanbod van meer dan veertig Europese bestemmingen niet bekend genoeg”. Deze case beschrijft hoe dat in 2016 succesvol werd aangepakt.

Concurreren op gemak

Rotterdam The Hague Airport is echt een regionale luchthaven en concurreert vooral op gemak: dichtbij de terminal uitstekende parkeerfaciliteiten, snel inchecken en zo bij de gate. ,,In de regio Den Haag denken mensen niet meteen aan onze luchthaven voor een vakantie of zakentrip, terwijl wij ons op een relatief korte afstand bevinden en je bovendien enorm snel in het vliegtuig zit”.

De vraag van de luchthaven was dan ook om in de Haagse en Rotterdamse regio meer bekendheid te geven aan de voordelen die de luchthaven biedt. In zowel de regio Den Haag als Rotterdam (de kernregio’s) bleek dat mensen de luchthaven niet associëren met een breed bestemmingsaanbod. ,,Dat maakte de campagne complexer. Het zijn immers twee heel verschillende boodschappen”, vertelt Cora Bos, verantwoordelijk voor het account bij Zuiver Media. ,,We vonden daar met targeting en techniek echter een goed antwoord op”.

Gelaagde campagne

Door de campagne in levels op te bouwen, is het eenvoudig om de verschillende regio’s en boodschappen op een logische manier te laten aansluiten:

In Level A ziet de doelgroep in de regio Den Haag (regio 2) de boodschap ‘dichterbij dan je denkt’, om mensen over te halen eens voor Rotterdam The Hague Aiport te kiezen. Creatie deze en andere uitingen door Qban.

In Level B bereiken we mensen uit beide regio’s met uitingen die meer vertellen over het brede aanbod. In de regio Den Haag doen we dat pas nadat mensen de boodschap over de nabijheid hebben gezien. Standaart: ,,Dat zorgt voor een logisch vervolg. Iemand moet eerst de voordelen kennen om überhaupt ons aanbod te willen overwegen”.

Level C gebruiken we om samenwerkingen met airlines te faciliteren. ,,Daarmee bieden we de mogelijkheid ons bereik nogmaals te behalen met concreet aanbod van bestemming en prijs”, verklaart Standaart.

Bekendheid stijgt met 9%

Standaart vertelt dat de resultaten de verwachtingen overtroffen: ,,We hebben een bescheiden budget, maar door de heldere strategie hebben we dit heel effectief ingezet. De naamsbekendheid in de regio Den Haag steeg van 80% naar 89%. De merkvoorkeur in het algemeen steeg van 12,6% naar 16,2%. Het brede bestemmingsaanbod werd nu door 46% mensen geassocieerd met de luchthaven, tegenover 35% in 2015”.

Blik op de toekomst

,,Middels een Campaign Tracker hebben we onderzocht welke middelen hebben bijgedragen aan herkenning en waardering. Ook weten we dat mensen sommige uitingen heel goed en andere minder bij het merk vinden passen”, weet Bos. ,,Dat geeft de mogelijkheid dit aan te scherpen samen met het creatief bureau. We gaan ook meemeten op kanaalniveau wat het verschil is tussen doelgroepsegmenten en hoe contactfrequentie het campagne-effect beïnvloedt”.

Cases