Screenforce toont inzichten nieuw kijkonderzoek

Maandag 9 maart presenteerde Screenforce de bereikcijfers van 2019 aan de Nederlandse televisiebranche. Tevens werd een tip van de sluier opgelicht over het nieuwe kijkonderzoek, een onderzoek waar Zweden ver in voorloopt en waar de Nederlandse markt veel behoefte aan heeft.

Uit de bereikcijfers van 2019 blijkt dat de tv-schermtijd met 4 minuten is gestegen, de kijktijd ten opzichte van 2018 gelijk is gebleven en de bestedingen met 0,9% zijn gegroeid. Het bereik van televisie is daarentegen duurder geworden, waardoor de omzet van tv-platforms en deelnemende broadcasters is gestegen.

Het nieuwe kijkonderzoek brengt veel veranderingen met zich mee. Mikael Ekelöf, van het Zweedste TV4, presenteerde de voordelen van het nieuwe kijkonderzoek. In Zweden is men al jaren bezig met het testen en doorontwikkelen van een geïntegreerd kijkonderzoek. Het aantal metingen onder huishoudens is verdubbeld en door deze grotere pool is de data nauwkeuriger geworden en is er meer inventory beschikbaar. Daarnaast is de currency aangepast en gelijkgesteld voor zowel online als offline bereik. Adverteerders zien zo in één keer hun totaalbereik met een waarde die inzicht geeft over verschillende demografica.

Deze voordelen zijn Nederland niet onopgemerkt gebleven. Sjoerd Pennekamp (SKO) presenteerde de status van het nieuwe Nederlandse kijkonderzoek. De vereisten zijn duidelijk; het nieuwe onderzoek moet futureproof zijn, gebruikmaken van geïntegreerde datasets en efficiëntie opleveren. Wanneer de Nederlandse televisiebranche akkoord is, kunnen de testen beginnen. Vol smart wachten we op het nieuwe Nederlandse kijkonderzoek.

Blogs