Influencer marketing, groot is niet altijd beter

Bij het begrip ‘influencer’ denken de kenners al snel aan grote Instagram- en YouTube-namen zoals Nienke Plas, Enzo Knol en Monica Geuze. Deze influencers zijn inmiddels uitgegroeid tot volwaardige BN’ers met een miljoenenbereik op verschillende online kanalen.

Interessant voor adverteerders die een groot publiek willen bereiken die via de traditionele media lastig of niet te vinden is. Maar er kleven ook nadelen aan samenwerkingen met grote namen: ze weten wat ze waard zijn en vragen dan ook grote bedragen voor samenwerkingen, hun authenticiteit wordt regelmatig in twijfel getrokken en hoe meer deze sterren groeien, hoe meer de interactie afneemt.

Het kan ook anders, influencer marketing gaat namelijk verder dan flink betalen voor een samenwerking met een van deze online sterren.

De kern van influencer marketing

De term influencer betekent letterlijk ‘beïnvloeder’. In principe kan iedereen een beïnvloeder zijn. Men voelt zich namelijk sneller verbonden met mensen dan met merken. Zo is influencer marketing groot geworden. Je neemt sneller iets aan van iemand waar je respect voor hebt, dan wanneer een merk iets promoot. Het voelt echter, persoonlijker. Inmiddels is het hogere segment onder de influencers zodanig groot geworden dat men zich steeds minder kan identificeren met hen. De kleine influencer is dan ook steeds meer in trek bij adverteerders en niet zonder reden.

Nano- en micro-influencers

De kleine influencer ofwel nano- en micro-influencers zijn kleinere accounts die tussen de 1.000 en 50.000 volgers hebben. Ondanks het bereik lager ligt dan bij de grote jongens, zie je vaak dat de betrokkenheid aanzienlijk hoger ligt. Kleinere influencers richten zich namelijk vaak op een niche en komen daardoor meer authentiek en betrouwbaar over. Ze bevelen namelijk niet van alles en nog wat aan.

Waar je voor een influencer met een miljoenenbereik al snel duizenden euro’s kwijt bent voor één gesponsorde post, liggen de kosten bij nano- en micro-influencers aanzienlijk lager. Soms is het al genoeg om een product gratis ter beschikking te stellen. Dit biedt kansen om samenwerkingen aan te gaan voor de langere termijn, niet slechts voor één keer. En dat herhaling de kracht van de boodschap is, zijn we het allemaal over eens.

Voor welke influencer ga jij?

Influencers zijn er dus in allerlei vormen, maten en thema’s. Van food en travel tot opvoeding en interieur. En vergeet de minder vanzelfsprekende thema’s niet, zoals kenners die zich bezighouden met rechtsspraak of kunstliefhebbers die kleine ateliers afstruinen. Zo is er bijna altijd wel een influencer, groot of klein, voor jouw merk te vinden. Ga dus goed na binnen welke niches jouw merk actief is. Hoe beter de match, hoe hoger de betrokkenheid van de volgers zal zijn. Dit klinkt vrij logisch, maar blijkt in de praktijk niet altijd vanzelfsprekend. Mocht dit toch een uitdaging zijn of wil je gewoon eens sparren over de mogelijkheden, neem gerust contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!

Blogs