Guerrilla marketing: opvallen met reclame

Een gemiddelde consument komt dagelijks met honderden reclame-uitingen in contact. Als marketeer wil je dat jouw merk hier tussenuit springt. Dat kan bijvoorbeeld door herhaaldelijk contact met je doelgroep te leggen of juist door specifieke targeting via een online kanaal in te zetten. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Maar guerrilla marketing is misschien wel een van de meest unieke vormen van marketing waarmee je geheid meer opvalt dan concurrenten die achterblijven.

Wat is Guerrilla marketing?

Guerrilla marketing is een breed begrip. We verstaan hieronder: het met beperkte middelen in een korte tijd veel media-aandacht of aandacht van publiek proberen te krijgen. Veelal zijn de kosten van deze campagnes slechts een fractie van de kosten die voor grote crossmediale campagnes gemaakt worden. Uiteraard is het belangrijk om als merk niet 'gek te doen' om het gek doen. Guerrilla marketing moet passen bij je merk of product. En leent zich niet voor alles en iedereen uit. We zullen een uitvaartonderneming dan ook niet snel een dergelijke campagne adviseren.

Een misvatting die vaak gemaakt wordt, is dat Guerrilla marketing illegaal en rebels is. Voorafgaand aan een campagne wordt over het algemeen een vergunning aangevraagd bij de gemeente. Dus illegaal is het vaak niet, maar rebels kan het zeker zijn. Guerrilla marketing heeft namelijk alles te maken met het randje opzoeken. Je wil dat mensen over je merk praten, want mond-tot-mondreclame is nog steeds de beste manier van reclame maken. Je wil als merk opvallen en het liefst op een positieve manier. Maar dat laatste heb niet altijd in de hand. En dat is dan ook de uitdaging die je aangaat: een guerrilla-actie bedenken die positief wordt ontvangen door de doelgroep.

Guerrilla marketing door Zuiver Media

Wij zien het bedenken van ludieke acties voor verschillende merken als welkome uitdaging. En dus hebben wij in het verleden weleens acties voor onze klanten bedacht en uitgevoerd. Van een fietswedstrijd voor een fietsenwinkel tot lantaarnpalen die werden omgetoverd in heuse giraffen.

Fietswedstrijd Mantel

Je kent het vast wel, je gaat naar de fietsenwinkel om een nieuwe fiets te kopen en je wil graag een klein rondje fietsen om te zien hoe de fiets bevalt. Dat gaat toch vaak wat lastig in de winkel. Daar had Mantel, een fietsenwinkel uit Arnhem, iets op bedacht: het bouwen van een Superstore met een eigen, instore fietspad. Gelegen in The Wall in Utrecht. Je kunt hier zoveel rondjes rijden als je zelf wil. Om de opening van de Superstore extra onder de aandacht te brengen, is een fietswedstrijd bedacht in het winkelcentrum vlakbij de Superstore. Vrienden en familie konden twee aan twee tegen elkaar racen. De winnaar won een cheque die besteed kon worden in de Superstore. Een creatieve insteek om de nieuwe Superstore op de kaart te zetten.

Giraffencampagne ZooParc Overloon

ZooParc opende een nieuw verblijf voor hun drie nieuwe giraffen. Om hun komst onder de aandacht te brengen hebben we 3 middelen ingezet: er zijn lantarenpalen omgetoverd tot heuse giraffen, vlaggetjes uitgedeeld tijdens de Nijmeegse Vierdaagse en eyecatchers (giraffenkisten) op het plein voor het gemeentehuis en in een lokale winkelcentrum geplaatst. Mede dankzij deze opvallende campagne heeft ZooParc in diezelfde maand een record aantal bezoekers ontvangen.

Minihamburgers Johnny’s Burger

Johnny’s Burger Co. opende in 2018 een nieuwe vestiging in Tilburg. Om de opening extra onder de aandacht te brengen is een bakfiets omgetoverd tot mini-snackbar. In het winkelcentrum in Tilburg werden burgers uitgedeeld, samen met flyers voor een gratis hamburger die tussen 3 en 5 in de nieuwe vestiging opgehaald kon worden. De actie was een groot succes: mensen stonden buiten in de rij te wachten op hun hamburger. En dat heeft voor een succesvolle opening gezorgd.

Dus wil je sparren over gave ideeën voor jouw merk? Of wil je simpelweg meer weten over guerrilla marketing? Neem dan contact op met een van onze specialisten en daag ons uit!

Blogs