Google Ads campagnes optimaliseren, waar moet je op letten?

Een Google Ads campagne opzetten en onderhouden wordt vaak omgeschreven als een ‘piece of cake’. Of als een taak die je er wel even bij kunt pakken, het zou namelijk zo gepiept zijn. Maar zijn die uitspraken wel terecht? In principe is het uitdenken en opzetten van een Google Ads campagne, ondanks de eindeloze mogelijkheden, geen hogere wiskunde. Daarentegen is het juist optimaliseren en onderhouden een vak apart. Een Google Ads campagne is namelijk zoveel meer dan het simpelweg instellen van zoekwoorden en advertentieteksten.

Optimaliseren op basis van data

Nadat een Google Ads campagne is opgezet, dus de zoekwoorden, de advertenties én extensies zijn ingesteld, begint het echte werk pas. Als een campagne eenmaal staat en er genoeg data is verzameld, dan kan het optimaliseren beginnen. Hierbij is het belangrijk dat de optimalisaties worden uitgevoerd op basis van data en niet op basis van aannames.

De meeste optimalisaties binnen Google Ads campagnes zijn gericht op het doorvoeren van bodaanpassingen. Door je bod, waar nodig, aan te passen, kan er meer prioriteit aan goed presterende zoekwoorden, advertenties en doelgroepen worden gegeven. Op deze manier wordt jouw budget een stuk efficiënter uitgegeven.

Daarnaast is het belangrijk om je advertenties zo ‘groot’ mogelijk te maken. Ja, we bedoelen ‘groot’ in de letterlijke zin van het woord. Want: hoe groter de advertentie, hoe meer de advertentie opvalt en dus hoe waarschijnlijker het is dat iemand op jouw advertentie klikt én niet op die van de concurrent. Uiteraard is het niet de bedoeling om de advertentie onnodig groot te maken, alles wat je toevoegt moet ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn.

Met welke metrics moet je in ieder geval rekening houden?

Google Ads is het meest geschikt voor campagnes die gericht zijn op het realiseren van conversies. Een van de belangrijkste metrics om op te sturen is de CPA (Cost Per Acquisition). Via deze metric is precies te zien hoeveel de campagne gemiddeld heeft gekost voor het realiseren van één conversie. Probeer in te zoomen op de zoekwoorden die conversies hebben opgeleverd en pas je bod (positief) aan op deze zoekwoorden, zodat je advertentie beter zichtbaar wordt binnen Google.

Is het meten van conversies niet jouw doel? Dan is het belangrijker om te sturen op zoekwoorden die een hogere CTR (Click Through Rate) hebben. Op deze manier kan je zien of de advertenties en zoekwoorden binnen de campagne aansluiten op de behoeften van de gebruiker.

Let wel, branded zoekwoorden hebben altijd een hogere doorklikratio dan generieke zoekwoorden. Scoort een bepaald zoekwoord goed? Kijk dan ook naar wat het doorklikken met het verkeer op de website doet. De kwaliteit van het verkeer kan worden bepaald door de on-site-resultaten: hoelang blijft de bezoeker op de site? Hoe hoog is het bouncepercentage? Worden er meer pagina’s per sessies bezocht en wat betekent dit? Een bezoeker die binnen een korte tijd veel pagina’s bezoekt kan namelijk ook de weg kwijt zijn of simpelweg niet vinden waarvoor hij kwam.

De kunst van Google Ads campagnes

Het uitdenken en instellen van een Google Ads campagne is dus niet de meest lastige stap. Het continu optimaliseren en bijsturen van de campagnes op basis van de resultaten én het inregelen van slimme trucjes om jouw advertenties net even dat extra zetje te geven, is de kunst. En daar is meer voor nodig dan het simpelweg instellen van de zoekwoorden en advertenties. Dus kan jij wel wat hulp gebruiken of hebben jouw Google Ads campagnes een frisse blik nodig? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Blogs