Do’s & Don’ts voor adverteren in corona tijd

Er zijn verschillende redenen om als merk in deze tijd actief te blijven of juist te worden. Enerzijds om top of mind van de doelgroep te blijven of om dat juist te worden omdat jouw product of dienst nu extra relevant is. Wat de reden ook is om te adverteren er zijn aantal do’s en don’ts om je campagne tot een succes te maken:

  • Do’s:
    • Laat zien hoe bruikbaar jouw merk is in het ‘nieuwe’ dagelijkse leven
    • Communiceer hoe jouw merk met deze situatie omgaat (bijvoorbeeld welke maatregelen er zijn getroffen om aan de RIVM richtlijnen te voldoen)
    • Sla een geruststellende toon aan in je reclame
  • Don’ts:
    • Buit de coronacrisis niet uit om je merk te promoten (denk aan Rumag)
    • Vermijd humor. Nederlanders laten hierbij wel een ander beeld zien dan sommige andere landen. Een deel van de Nederlanders vindt namelijk dat humor zeker nog mag, maar dat je bij het inzetten van humor nu wel heel erg op de toon moet letten.

Adverteerders kunnen doorgaan met adverteren om als merk relevant te blijven, mits de uiting maar klopt bij de huidige situatie. Het is overigens niet noodzakelijk om nieuwe uitingen te maken, probeer niet opeens geforceerd een ander merk te worden.

Bron: Kantar Covid-19 barometer Nederland

Blogs