Clubhouse: hét nieuwe social platform

Clubhouse is een hit. De kans is groot dat je al eens hebt gehoord van het nieuwe social mediaplatform Clubhouse. Maar wat kun je er precies mee en wat maakt het nu zo onderscheidend van soortgelijke apps? En hoe komt het dat de app zo razend populair is? In dit blog zetten we alles wat je moet weten over Clubhouse voor je op een rijtje.

Clubhouse is het nieuwste social mediaplatform dat puur draait om voice. De app bestaat al sinds maart vorig jaar, maar kreeg tot een paar maanden terug nog weinig belangstelling. Dit had vooral te maken met de exclusiviteit van de app: Clubhouse werkt namelijk met een ‘invite-principe’ (hierover later meer). Inmiddels hebben miljoenen mensen zich aangemeld bij Clubhouse en is de app in relatief korte tijd uitgegroeid tot één van de populairste iPhone-apps.

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een social networking app die we het beste kunnen omschrijven als een frisse combinatie van een interactieve podcast, live online event en telefoongesprek. Wat deze combinatie zo aantrekkelijk maakt, is dat het vertrouwde elementen zijn die zich richten op samenkomen, interactie en inspiratie. Juist in deze tijd van isolatie hebben veel mensen hier behoefte aan.

Clubhouse draait volledig om audiogesprekken. Hiermee speelt de app helemaal in op één van de grote trends van het moment: audio in digitale media. Neem bijvoorbeeld podcasting, dat is op dit moment ontzettend relevant en het aantal luisteraars neemt nog steeds toe. De makers van Clubhouse zagen de interesse in audio-based media en maakten hier slim gebruik van. Clubhouse is dus eigenlijk een soort live-chat in de vorm van voice-gesprekken. En dit is precies wat Clubhouse onderscheidt van andere social mediakanalen waar de focus veelal op beeld of tekst ligt. Clubhouse is het eerste social medium dat gebruik maakt van een audio-based concept en heeft daarmee een primeur in de social mediawereld.

Hoe werkt Clubhouse?

Op Clubhouse kun je virtuele kamers bezoeken. In deze ‘rooms’ worden gesprekken gevoerd over allerlei onderwerpen. In een room kunnen maximaal 5.000 leden actief zijn. De gesprekken worden geleid door een host. Wanneer je je registreert bij de app kun je aangeven in wat voor thema’s je geïnteresseerd bent, bijvoorbeeld life, sport of tech. Aan de hand van je keuze krijg je suggesties voor rooms die interessant zijn voor jou. In een room kun je meeluisteren naar een gesprek, maar je kunt ook meepraten. Door virtueel je hand op te steken kun je als luisteraar door de host op het podium gevraagd worden om te reageren of vragen te stellen. Iedere gebruiker kan zelf een room creëren.

De gesprekken worden niet opgenomen en verdwijnen vanzelf als een sessie is afgelopen. Door het ontbreken van een opname- of terugluistermogelijkheid voelen veel mensen zich vrijer om zich over bepaalde zaken uit te spreken. Zo zijn er bijvoorbeeld een hoop profvoetballers die via Clubhouse een inkijkje geven in hun leven, waar dit in reguliere media vaak wordt afgehouden.

Clubhouse op de kaart

Topman Tesla zet Clubhouse op de kaart

Toen Tesla-oprichter Elon Musk zich in januari aansloot bij Clubhouse en een tweet de wereld in stuurde kwam Clubhouse echt goed in beeld. In zijn tweet kondigde hij aan dat hij die avond live ging op Clubhouse. Musks tweet werd meteen opgepikt door andere Twitter-gebruikers die het bericht massaal liketen en deelden. Veel mensen werden nieuwsgierig naar het nieuwe platform. In korte tijd kreeg Clubhouse een enorme boost en zijn veel andere bekende namen, waaronder Oprah Winfrey, de app gaan gebruiken. Ook in Nederland wint Clubhouse in een razend tempo populariteit. De app staat al een aantal weken bovenaan in de Nederlandse appstore.

Wie zijn de gebruikers?

Wie zijn de gebruikers van Clubhouse?

Clubhouse is een jaar geleden opgericht door ondernemers uit het Amerikaanse Silicon Valley. In eerste instantie werd de app alleen gebruikt door een selecte groep van tech-innovators uit die regio, rijke ondernemers en beroemdheden. Door de mogelijkheid om mensen een uitnodiging te sturen, werd de groep gebruikers langzaam steeds iets groter. Veel politici, professionals en influencers hebben inmiddels een account aangemaakt, maar het platform is nu ook toegankelijk voor ‘de gewone mens’. In Nederland heeft de app al meer dan een miljoen gebruikers en dit aantal neemt met de dag toe.

Opvallend is dat er geen specifieke doelgroep is waar Clubhouse zich op richt. Iedereen die het interessant vindt om te luisteren naar of mee te praten over een onderwerp kan de app gebruiken. De app is dan ook erg veelzijdig en wordt voor veel verschillende doeleinden gebruikt. Zo zie je de ene keer een sessie waarin experts discussiëren over een bepaald onderwerp en de andere keer een room waarin inspirerende verhalen gedeeld worden of mensen gewoon even gezellig met elkaar willen praten. Daarnaast is Clubhouse een erg geschikt platform om niche-onderwerpen ter sprake te brengen en daarmee gericht een doelgroep te bereiken. Er is dus voor ieder wat wils. Wel is te zien dat Clubhouse in Nederland het meest in trek is bij jonge mannen tussen de 25 en 34 jaar.

Je kunt Clubhouse echter niet zomaar gebruiken. De app heeft een exclusief karakter en werkt met een ‘invite-principe’. Alleen mensen met een uitnodiging kunnen lid worden en krijgen toegang tot het platform. Als nieuw lid van Clubhouse krijg je één of twee uitnodigingen die je naar anderen kunt sturen. Je kunt meer uitnodigingen verkrijgen op basis van je activiteit op het platform. Hoe vaker je deelneemt aan gesprekken, reageert op andere gebruikers of zelf een online sessie organiseert, hoe meer uitnodigingen dit je oplevert. Op dit moment is Clubhouse alleen beschikbaar voor de iPhone, maar er wordt gewerkt aan een Android-versie.

De makers van Clubhouse hebben bewust voor deze exclusiviteit gekozen. Ze wilden het aantal servers en daarmee het aantal gebruikers langzaam opschalen en content binnen een ‘inner circle’ houden. Doordat het een gesloten platform is dat exclusief voor leden is, wordt het extra interessant om lid te worden. Het creëert de behoefte om erbij te willen horen.

Clubhouse voor bedrijven

Ook voor bedrijven is Clubhouse interessant. Wil je je als bedrijf registreren bij Clubhouse, bedenk dan wel dat de focus ergens anders ligt dan bij overige social mediakanalen. Om als bedrijf succesvol te worden op Clubhouse is het van belang om waarde te leveren met aansprekende verhalen en unieke formats. Het gaat bij dit platform om community, inspiratie en authenticiteit en niet om het verkopen van producten of diensten. Op Clubhouse staat niet het merk centraal, maar de mensen achter het merk.

Je kunt als merk waarde leveren door bijvoorbeeld wekelijks een sessie te hosten door medewerkers waarin je onderwerpen naar voren brengt die relevant zijn voor jouw doelgroep. Maar je kunt ook een room creëren waarin experts van jouw organisatie interessante tips geven, de CEO een persoonlijk verhaal laten vertellen of samenwerken met influencers om hun ervaringen over iets te bespreken. Eenvoud en consistentie is key. Kortom, Clubhouse biedt veel mogelijkheden en de verwachting is dat dit audio-based platform de komende tijd alleen maar meer in populariteit zal stijgen.

Blogs